In de nasleep van de twee tragische ongelukken met Boeing 737 MAX-toestellen, die voorlopig allemaal aan de grond staan, worden ook vraagtekens geplaatst bij de veiligheid van de 787 Dreamliner, meldt The New York Times.

Volgens meerdere (oud-)werknemers van de Dreamliner-fabriek in South Carolina brengt de gehaaste productie om aan de deadlines te kunnen voldoen gevaren met zich mee.

The Times maakt melding van meerdere incidenten waarbij bouwafval en gereedschappen zijn aangetroffen aan boord van Dreamliners die net uit de fabriek komen. Een voormalig kwaliteitsmanager van de fabriek vertelt hoe metaalsplinters soms gevaarlijk dicht bij het controlesysteem zijn gevonden en daardoor schade kunnen aanrichten.

Een andere technicus van de fabriek zegt dat hij vanwege de hoeveelheid bouwafval die hij vond vlak bij de elektrische systemen weigerde de Dreamliner te vliegen. Te onveilig, zoals financieel redacteur David Enrich van The Times geschrokken tweette.

Een andere voormalige technicus van Boeing zegt andere soorten afval te hebben gevonden aan boord van de Dreamliner, waaronder “tubes kit, noten en ander afval van het bouwproces”. En er zijn meerdere incidenten bekend van bouwafval en gereedschap dat is achtergelaten in vliegtuigen, waaronder een ladder en een lichtsnoer in de staart van het vliegtuig. Deze kunnen de controlesystemen in de war brengen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben hun zorgen geuit over de Dreamliners die uit de fabriek in South Carolina komen. Volgens het verhaal in The New York Times heeft de CEO van Qatar Airlines in 2014 een filmpje opgestuurd naar Boeing, waarin hij zegt zich zorgen te maken en teleurgesteld te zijn over de vertragingen en de gebreken van de Dreamliners. Qatar Airlines koopt alleen maar Dreamliners uit de Boeing-fabriek in Everett in Washington.

The Times wijst er wel op dat de Dreamliners, ondanks alle incidenten met bouwafval, bijzonder goed presteren op het gebied van veiligheid. Ook lijkt geen van de incidenten waar de krant over schrijft daadwerkelijk voor grote veiligheidsproblemen te hebben gezorgd.

Lees het hele verhaal in The New York Times (Engels)»